28 July 2014

Awie dan Erra Beraya Dengan Motosikal Berkuasa Tinggi




Sangkaan awal, pasti mustahil untuk me­nyatukan mereka bagaimanapun telahan penulis tersasar saat Awie akhirnya melangkah masuk ke ruang Heritage Club, The Royale Chulan, Kuala Lumpur petang Ahad lalu. Erra yang tiba 40 minit awal turut menyambut kehadiran Awie dengan satu tepukan.

Dari mula sehingga baki terakhir sesi fotografi, suasana disulami senda tawa, usik-mengusik dan sesekali babak ‘perang mulut’ antara mereka.









Jelas sekali tiada sekelumit pun dendam bersarang di hati dua figura Melayu yang sangat hebat itu, meskipun pernah ada ikatan istimewa di hati masing-masing pada zaman berlakon dengan Datuk Yusof Haslam dulu. Inilah yang dinamakan profesionalisme.

Menariknya, paduan bintang Sembilu itu bukan saja dalam persalinan tradisional dan moden, tetapi juga bergaya dengan kostum ranggi apabila memacu motosikal berkuasa tinggi kepunyaan mereka jenama Harley Davidson. Erra menunggang V-Rod yang bernilai hampir RM160,000 manakala Awie pula tampak ‘macho’ dengan Street Glide.

Apa relevannya konsep sebegini diketengahkan?

Ia sebenarnya adalah permintaan Awie sendiri yang mengusulkan fotografi raya yang menongkah kebiasaan. Apatah lagi, beraya menaiki motosikal  ini bukanlah asing sangat bagi Awie dan Erra.

“Tunggang motor besar sambil berbaju Melayu, itu belum pernah buat lagi (tertawa). Memang tidak sesuai sebabnya kalau bawa motor besar, kena pakai baju seperti saya dan Erra sekarang.

Oleh Norhadiani Baharom

27 July 2014

Anugerah Aidilfitri Untuk Awie

KENANGAN. Gambar bahagia Awie bersama isteri dan lima orang anak mereka termasuk dua anak Awie daripada perkahwinan terdahulu.
 

TIADA anugerah yang lebih bernilai dalam hidup seorang rockers bernama Awie melainkan anak-anaknya.

Isnin lalu, kira-kira seminggu sebelum takbir Aidilfitri berkumandang, Awie dianugerahi khabar gembira.

Biar diuji dengan bermacam-macam spekulasi bermula dengan dakwaan memukul isterinya Rozana Misbun, kejayaan mendapatkan hak penjagaan sementara ketiga-tiga anak hasil perkahwinan mereka dianggapnya satu kemenangan awal.

"Itulah yang boleh saya katakan. Hari raya tahun ini (esok), mungkin jadi hari kemenangan awal buat saya. Apa yang saya perjuangkan ialah anak-anak. Tiada yang lebih membahagiakan saya selain dapat bersama anak-anak.

"Merekalah harta dunia dan akhirat saya. Mereka jugalah kekuatan saya sepanjang menempuh Ramadan yang cukup berbeza tahun ini," ungkap penyanyi berusia 46 tahun itu terharu.

Selesa diajak berbual menerusi panggilan telefon, vokalis Wings itu bercerita tentang ikatan kasih seorang bapa yang harus menjaga lima orang anak dalam satu masa.

"Biarlah dia (Rozana) yang pergi tapi jangan ambil anak-anak saya. Sekarang barulah saya kembali merasa masuk dapur, siapkan makanan waktu berbuka dan bersahur serta buat persiapan hari raya untuk anak-anak.

"Walaupun tahu masak sambal tumis sardin sahaja, tapi merasalah anak-anak makan air tangan saya," seloroh Awie sambil memberitahu, segala kelengkapan raya anak-anak disediakan dengan bantuan pengurus peribadinya.

Tambah Awie: "Kalau ditakdirkan saya tidak mendapat hak penjagaan anak-anak dalam perbicaraan baru-baru ini, mahunya saya meraung.

"Tapi, anak-anak buat saya terkejut. Bukan sahaja kakak-kakak (Puteri Aleeya Antasha dan Puteri Aleefa Antasha) yang pandai beri kata-kata semangat, Merrah dan Qaseh juga boleh menangis apabila dengar berita pasal saya. Merrah peluk kaki saya dan cakap, dia tak mahu daddy (Awie) masuk penjara."

Hasil perkahwinan bersama Rozana pada 20 Jun 2005, mereka dikurniakan tiga orang anak iaitu Putra Ahmad Merrah, 7, Putra Ahmad Rezzki, 6, dan Puteri Qasseh Antasha, 4.

Puteri Aleeya Antasha dan Puteri Aleefa Antasha yang merupakan anak hasil perkahwinan Awie bersama Arni Nazira, juga tinggal bersama Awie.

"Setakat ini anak-anak gembira. Cuma Merrah yang macam orang dewasa sikit. Dia boleh termenung lepas tengok berita dan bertanya kalau saya masuk penjara, siapa nak jaga dia, adik dan kakaknya," hero filem Hantu Kak Limah Balik Rumah bercerita lanjut.

Sementara menunggu tarikh 6 Ogos untuk perbicaraan lanjut berhubung hak penjagaan anak, Awie bagaimanapun merasa cukup bertuah kerana ibu dan adik-beradiknya sanggup buat apa sahaja untuk membantunya meringankan masalah yang dihadapi.

"Hidup harus diteruskan. Lepas raya saya juga sibuk dengan penggambaran filem terbaharu, Warna Cinta Impian sebelum latihan untuk pementasan semula teater SuperMokh.

"Saya juga baru dapat satu tawaran berlakon sebuah filem Indonesia di Jakarta. Itu semua rezeki anak-anak," mohon Awie agar dia diberikan kesejahteraan sempena Syawal nanti.

22 July 2014

Pelakon Ezany Nizariff Dedahkan Gambar Isterinya Bersama ‘Skandal’ Di Facebook

Ezany telah memuat naik di Facebook beberapa pos termasuk gambar isterinya bersama seorang lelaki yang didakwa telah melarikan isterinya.


 
Boleh dikatakan, kemelut rumah tangga Ezany Nizariff sudah diketahui ramai selepas tersiar di akhbar utama semalam.

Kes rumahtangga pelakon yang turut dikenali sebagai usahawan belacan ini menjadi panas apabila dia mengaku membuat laporan polis bahawa isterinya, Lizda Nuryanti Abidin lari mengikut lelaki lain dan hanya disedari ketika dia bangun untuk bersahur beberapa hari lalu.

Nampaknya mungkin kerana terlalu tertekan, Ezany dilihat berkongsi perasaan dan perkembangan ‘kes’ isterinya dan lelaki tersebut menerusi laman sosial Facebook.

Hari ini sahaja, Ezany telah memuat naik beberapa pos termasuk gambar isterinya bersama seorang lelaki dipercayai pihak yang didakwa telah melarikan isterinya selain menceritakan apa telah berlaku pada dirinya.






Selain itu, Ezany dipercayai telah pergi mencari lelaki tersebut di tempat kerjanya berdasarkan satu lokasi yang dikongsikan.
















Tak dinafikan, memang hebat sungguh dugaan yang terpaksa ditempuh Ezany pada bulan mulia ini.

Namun diharapkan dia tidak mengikut perasaan marah kerana Islam telah menyediakan garis jelas apa perlu dilakukan suami isteri apabila berlaku masalah rumah tangga.



Ezany dan isterinya, Lizda Nuryanti bersama dua cahaya mata mereka.


Justeru diharapkan segala-galanya dapat diselesaikan dengan baik apatah lagi Ezany dan isteri mempunyai dua cahaya mata bersama yang perlu difikirkan agar mereka tidak menjadi mangsa keadaan.



Oleh: REM RAMZI

Ahmad Dhani Enggan Potong Kemaluan

 Ahmad Dhani



JAKARTA: Menjelang pengumuman rasmi Suruhanjaya Pilihan Raya Indonesia mengenai keputusan pemilihan presiden negara itu, Ahmad Dhani tampil menafikan dia pernah berjanji memotong kemaluannya jika Joko Widodo muncul sebagai pemenang.

Pada Isnin, penyanyi dan pengasas kumpulan Dewa19 itu berkata, dia tidak pernah menulis mengenai perkara itu di twitter sebelum ini seperti digembar-gembur sesetengah pihak.

Malah, Ahmad Dhani mendakwa dia sendiri hairan bagaimana isu itu dihebohkan orang ramai.

"Tweet mengenai janji saya memotong kemaluan itu memang cerdas, tetapi bukan saya yang menulisnya," katanya kepada media semalam.

 
Joko Widodo atau lebih di kenali sebagai Jokowi.


Pada Jun lalu beredar berita mendakwa bos Republik Cinta Management itu berjanji untuk memotong kemaluannya jika Gabenor Jakarta, Joko Widodo atau Jokowi berjaya mengalahkan calon disokong Ahmad Dhani, Prabowo Subianto sebagai Presiden Indonesia ketujuh.

Bagaimanapun tweet itu kemudian didapati dipadamkan selepas ia menarik perhatian ramai dan diulang siar pelbagai pihak.

Pemilihan presiden dilangsungkan pada 9 Julai lalu dan Suruhanjaya Pilihan Raya Indonesia akan membuat pengumuman rasmi mengenai pemenang pada Selasa.

Beberapa akhbar dan agensi pemantau mendakwa Joko Widodo berjaya menewaskan Prabowo dengan majoriti kira-kira lima peratus.

Ahmad Dhani berkata, dia sudah membuat laporan kepada pihak berkuasa mengenai tindakan beberapa media dalam talian yang membuat pemberitaan tidak tepat mengenai dirinya.

16 July 2014

Isteri Awie Trauma, Rindukan Anak-Anak

 Air mata Rozana gugur apabila bercerita mengenai kerinduannya terhadap anak-anak.
Rozana menitipkan kata-kata kerinduan terhadap anak-anaknya selepas terputus hubungan.



KUALA LUMPUR:  Air mata wanita ini menitis satu persatu tatkala bercerita peristiwa sedihnya termasuklah kegagalan berjumpa anak-anak.

Rozana Misbun, 36, juga tidak dapat menahan sebak kerana usaha untuk berjumpa anak kandung sendiri dihalang oleh suami, Ahmad Azhar Othman atau Awie, 46.

“Ina rindukan anak-anak Ina… Sudah sebulan Ina tak jumpa mereka. Panggilan telefon juga tak dijawab,” jelas Rozana yang membahasakan dirinya Ina tatkala membuka bicara.

Dalam satu pertemuan eksklusif dengan mStar Online di Bangsar pada malam Isnin lalu, jelas terbayang pada wajah wanita ini akan trauma kehidupan rumah tangganya bersama Awie.

Namun, dia masih mampu untuk menyembunyikan kisah sebenar alam rumah tangganya malah turut mengelak untuk berkongsi  rentetan peristiwa hitam, insiden dia dikatakan dibelasah suami sendiri.

“Usahlah sentuh kisah Ina dipukul kerana ia sudah melibatkan pihak mahkamah. Cuma Ina ingin kongsi kisah sedih mengenai hati seorang ibu…” pintanya.

Terdahulu Awie telah dihadapkan ke Mahkamah Majistret Ampang pada 3 Julai lalu atas tuduhan sengaja mendatangkan kecederaan terhadap isterinya, Rozana Misbun di kediaman mereka di Ukay Bistari, Ukay Perdana, Hulu Kelang pada 2 Jun lalu.


Awie bagaimanapun mengaku tidak bersalah atas pertuduhan tersebut yang dibacakan di bawah Seksyen 325 Kanun Keseksaan.

Sehubungan itu mahkamah menetapkan 11 Ogos depan untuk sebutan semula kes berkenaan.

Awie dan Rozana bernikah di Songkhla, Thailand pada 20 Jun 2005. Hasil perkahwinan itu merkeka dikurniakan tiga orang anak iaitu Putra Ahmad Merrah, 7, Putra Ahmad Rezzki, 6, dan Puteri Qasseh Antasha, 4.

Menerusi perkahwinan terdahulu Awie bersama penyanyi Arni Nazira, mereka dikurniakan dua orang anak iaitu Puteri Aleeya Antasha, 14, dan Puteri Aleefa Antasha, 12, yang kini tinggal bersama Awie.

Rozana juga telah membuat tiga laporan polis di Balai Polis Daerah Brickfields berhubung kejadian yang berlaku keatasnya termasuklah ancaman halangan untuk berjumpa tiga anak kandungnya.

Ikuti tembual mStar Online bersama Rozana.



 Gambar-gambar kecederaan Rozana ini tersebar di Internet sehingga menimbulkan pelbagai kontroversi.
 

Saya simpati dengan nasib menimpa Ina. Bagaimana Ina boleh simpulkan sembilan tahun perkahwinan Ina dengan Awie?

Alhamdulillah... Ina bahagia dengan Awie. Dia suami yang bertanggungjawab terhadap Ina dan anak-anak. Tetapi sedihnya apabila satu ujian telah berlaku dalam rumah tangga kami, kasih-sayang yang telah disemai selama sembilan tahun akhirnya musnah.

Saya difahamkan sudah sebulan Ina tak jumpa anak-anak. Bagaimana ia boleh berlaku?

Ina hidup dalam keadaan trauma. Emosi Ina juga tertekan akibat kejadian hitam yang menimpa Ina. Keadaan fizikal Ina yang sakit turut menambahkan lagi rasa bimbang. Sehinggalah kira-kira hampir dua minggu selepas peristiwa itu (iaitu pada 15 Jun 2014), Ina membuat keputusan untuk keluar rumah dan tinggal bersama ibu di Bangsar (Kuala Lumpur).

Jika Ina sayangkan anak-anak, kenapa tidak bawa mereka bersama?

Sejak awal-awal lagi Awie telah ingatkan Ina agar tidak berebut anak. Ina buat keputusuan untuk tingggalkan rumah ketika anak-anak sedang tidur iaitu kira-kira pukul 6.30 pagi. Ina bimbang kalau-kalau mereka terjaga, mereka pasti mahu ikut Ina kerana ia akan mengharu-birukan lagi keadaan rumah tangga Ina yang sedang tegang.

Hanya Allah sahaja yang tahu betapa berat hati Ina untuk melangkah keluar ketika anak-anak sedang lena dibuai mimpi. Hati Ina benar-benar sayu. Lillahi Taala, abang... Ina tak pernah berpisah dengan anak-anak walaupun sesaat.

Tetapi Ina terpaksa meneruskan langkah keluar rumah untuk ke rumah ibu dalam keadaan sehelai sepinggang menaiki teksi kerana perasaan trauma yang menghantui jiwa Ina.


Rozana (dua dari kanan) bersama Awie dan anak-anak mereka.


Ina ada hubungi anak-anak atau tidak untuk melepaskan rindu?

Sudah tentu abang tapi sayangnya bila Ina call, panggilan tidak berjawab. Ina tak tahu apakah sebabnya. Pernah juga bila Ina call, hanya sekali sekali sahaja ringing dan kemudiannya putus.

Kenapa Ina tidak ke sekolah mereka? Kan lebih mudah berjumpa di sana!

Ina ada hubungi pihak sekolah untuk bercakap dengan anak-anak. Tapi Ina benar-benar terkejut apabila pihak sekolah tidak membenarkan Ina bercakap dengan mereka.

Pihak sekolah memaklumkan pada Ina, Awie telah menghantar surat bertarikh 21 Jun 2014 agar tidak membenarkan Ina menemui mereka. Pihak sekolah terpaksa akur kerana mereka tidak mahu timbul masalah di kemudian hari.

Kalau Ina pergi juga ke sekolah dan jumpa mereka, tentulah anak-anak akan beritahu bapa mereka. Anak-anak kan tidak pandai berbohong. Sudah pasti banyak masalah lain akan timbul nanti.

Saya dapat bayangkan betapa tertekannya jiwa seorang ibu. Kalau begitu, bagaimana Ina ikuti perkembangan anak?

Ina tak ada pilihan bang! Ina hanya melihat perkembangan anak sulung Ina (Ahmad Merrah) menerusi Instagram dia sahaja. Dia dah kelihatan agak kurus, mungkin rindukan Ina.

Ina... saya ada dengar kononnya Ina mengabaikan tanggungjawab pada anak-anak Awie bersama Arni. Apakah benar khabar itu?

Fitnah bang… itu semua cerita rekaan. Hubungan Ina dengan anak-anak tiri Ina sangat rapat. Semasa Ina dalam keadaan sakit, anak tiri Ina iaitu Puteri Aleefa yang temankan Ina ke hospital. Malah Puteri Aleefa sanggup tidur di sebalah Ina untuk menjaga ibu tirinya ini.

Kalau benar Ina abaikan mereka, kenapa kisah ini hanya timbul semasa kontroversi rumah tangga Ina sedang berlaku. Sepatutnya sejak dulu lagi. Ia fitnah!.


 Menatap gambar anak untuk melepaskan rindu.


Keadaan kesihatan Ina pula bagaimana? Masih sakit?

Ina tak tipu… mestilah masih ada kesan sakit. Rusuk kiri iaitu tulang sembilan dan tulang sepuluh retak. Sekarang masih dalam rawatan dan doktor sedang beri perhatian serius. Doktor beritahu, kecederaan tu nyaris-nyaris nak kena paru-paru.

Dalam gambar yang tersebar kelihatan hidung dan bahagian telinga seperti cedera. Bagaimana keadaannya?

Tulang hidung Ina retak dan masih lagi membengkak. Ia menyebabkan hidung sebelah kanan Ina akan mengalami halangan atau akan mudah tersumbat. Doktor kata ia akan ambil masa tiga bulan untuk pulih.

Telinga sebelah kiri sebelum ini ada pendarahan. Doktor kata, hanya sedikit sahaja lagi kecederaan telinga itu nak kena gegendang. Kalau tidak, mungkin Ina akan pekak sebelah. Tapi Allah selamatkan Ina. Keadaan dah okey.

Aduhhh! Saya tak sanggup nak dengar kesakitan itu. Ina masih trauma?

Tentulah. Ina dah jadi fobia dan trauma. Tapi jujurnya jiwa Ina tertekan kerana tidak dapat jumpa anak-anak. Setiap malam ketika hendak pejamkan mata, Ina akan teringatkan mereka. Dan tentunya Ina akan bayangkan keadaan anak-anak dan persiapan hendak menyambut Aidilfitri nanti. Ina Cuma harap agar Allah memberi kekuatan, kesabaran dan petunjuk untuk Ina hadapi ujian hidup yang sedang Ina lalui ini.

Bagaimana perasaan Ina terhadap Awie selepas melalui ujian-ujian getir seperti ini?

Entahlah... Ina susah nak jawab. Fikiran Ina kosong sekarang ni. Jujurnya Ina tak dendam apa-apa dengan dia, sungguh!
Awie , Rozana Misbun

Oleh: NIEZAM ABDULLAH

15 July 2014

Alyah Masih Dalam Proses 'Hijrah' Selepas Berhijab

ALYAH tidak pernah melabelkan dirinya sebagai individu yang sudah berhijab sepenuhnya.


BERHIJRAH menuju kebaikan merupakan suatu fasa yang bukan mudah untuk diselusuri. Lebih-lebih lagi apabila karier yang ditunjangi berkait rapat dengan dunia hiburan.

Begitupun, perjalanan yang diatur dalam tempoh memperkemaskan jati diri tidaklah selancar seperti yang difikirkan. Dugaan dan cabaran yang datang berbisik perlu ditepis sebaiknya agar tiada cakap-cakap belakang yang timbul di kemu- dian hari.

Itulah yang sering terlintas di benak fikiran pemilik nama Noor Hasliah Abu Hasan ini.

Lebih dikenali dengan nama pentas Alyah, penyanyi berusia 33 tahun ini ternyata lebih berhati-hati dalam menjaga tingkahnya sejak dia berhijrah kira-kira setahun yang lalu.

"Hijrah itu terlalu besar maknanya. Walaupun saya telah mengenakan hijab tahun lalu, saya masih dalam proses untuk menjadi yang lebih baik.

"Saya tidak melabel diri sebagai seorang individu yang telah berhijrah sepenuhnya kerana saya masih dalam industri. Cuma, saya hanya perlu menjaga tata susila sebagai seorang wanita Muslimah," luahnya sambil tersenyum.

Kelihatan anggun mengenakan busana rona kombinasi hitam dan emas, Alyah yang ditemui pada majlis berbuka puasa anjuran Sony Music Malaysia di Pusat Konvensyen TM, Kuala Lumpur baru-baru ini turut mengakui, sebagai seorang yang dikenali, dia tidak mampu untuk memuaskan hati semua pihak.

"Pada awal fasa mengenakan hijab, saya fikirkan bahawa ia merupakan suatu proses yang mudah. Namun tidak dinafikan, dugaan yang saya terima juga semakin menebal.

"Sebagai seorang selebriti, apa sahaja yang saya lakukan pasti menjadi bualan. Baik atau buruk, kita tetap akan dikritik. Sejujurnya, saya tidak boleh memuaskan kehendak semua orang," luahnya.

Fenomena berhijab


Sejak kebelakangan ini, ramai antara selebriti yang mengambil keputusan untuk berhijrah dengan mengenakan hijab dan menutup aurat.

Lebih-lebih lagi dengan kedatangan bulan Ramadan, beberapa orang selebriti turut mengambil keputusan untuk memakai tudung.

Menyentuh mengenai perkembangan tersebut, pelantun lagu Kisah Hati ini enggan meletakkan dirinya sebagai hakim bagi mengulas mengenai trend berkenaan.

Tuturnya, dia juga pernah berada ditempat mereka sebelum ini. Sebagai individu yang baru bertukar imej, dia lebih gemar untuk memperbaiki serta bermuhasabah diri.

"Jika mahu diikutkan, bidang seni bukanlah tempat yang sesuai untuk seseorang yang sedang berhijab untuk meneruskan karier.

"Justeru, seperti yang dikatakan tadi, saya masih menyanyi dan merakamkan lagu. Saya tidak berani untuk menyuarakan pendapat mengenai fenomena berhijab yang melanda industri kini," ujarnya.

Tambah Alyah, dia mengambil langkah berdiam diri kerana dia juga pernah melalui fasa tersebut suatu ketika dahulu.

"Suatu ketika dahulu, saya juga tidak berhijab. Justeru, tidak molek rasanya saya memberikan pandangan terhadap keputusan artis lain untuk berubah dan menutup aurat," tuturnya sambil tersenyum.

Sesal Separuh Nyawa

Apabila bercakap tentang perkembangan kariernya, perkara pertama yang dibayangkan adalah kesungguhan anak jati negeri Johor ini menempa nama sebagai seorang penyanyi.

Selepas lagu Kisah Hati dan beberapa buah single lain, Alyah kini muncul pula dengan sebuah lagu baharu berjudul Sesal Separuh Nyawa.

Lagu berentak balada ini mendapat sentuhan Alfie Tiga dan Aidil serta liriknya ditulis oleh Shah Shamsiri dan Alyah sendiri.

Menyambung legasi klip video Kisah Hati yang pernah menjadi bualan peminat beberapa tahun lalu, Alyah sekali lagi memberi tanggungjawab mengarahkan klip video bagi lagu baharunya itu kepada pengarah terkemuka Ghaz Abu Bakar.

Menariknya, jalan cerita yang ditampilkan dalam klip tersebut begitu meninggalkan kesan di hati penonton. Ditanya adakah jalan cerita itu ada kena mengena dengan pengalaman hidupnya, Alyah menegaskan, ia hanyalah rekaan semata-mata.

Namun, dia tidak menyangkal bahawa perkara sebegitu banyak berlaku dalam masyarakat masa kini.

"Jalan ceritanya mungkin ada kena mengena dengan masyarakat kita tetapi ia bukanlah penga- laman saya sendiri.

"Saya lebih memfokuskan pada teknik visual yang diterapkan dalam video itu kerana ia merupakan penampilan saya yang pertama dengan hijab," tutur- nya lagi.

Ramadan

Melewati hari-hari pada bulan Ramadan tahun ini, Alyah mengakui bahawa dia banyak mengurangkan aktiviti seninya dan lebih gemar menghabiskan masa bersama keluarga.

"Selama lapan tahun bergelar penyanyi, saya tidak pernah berehat apabila tibanya bulan Rama- dan. Maklumlah, pada awal waktu dikenali, saya perlu rajin bekerja untuk membina nama. Sehingga sering berbuka puasa dalam kereta.

"Namun tahun ini, saya mahu menghabiskan masa bersama keluarga dan menjalani ibadah puasa bersama-sama," ujarnya.

Penyanyi yang turut bergelar ibu angkat kepada Mohd. Alif, 8, dan Naziatul Afiqah, 4, ini turut ber- kata, lebaran tahun ini bakal disambut secara sederhana di kampung halamannya di Johor.

"Seperti tahun-tahun sebelum ini saya bakal pulang ke Johor bersama anak-anak. Persiapan hari raya juga dilakukan secara sederhana," katanya menutup bicara.-kosmo

Maria Farida Sanggup Jadi Isteri Kedua

Maria Farida sanggup berkongsi kasih daripada dijadikan wanita simpanan.
 

AKTRES Maria Farida, orangnya cukup cantik, langsing, kulit putih melepak dan wajahnya sentiasa dihias dengan senyuman manis.

Sekali pandang dengan busana hijau terang yang disarungnya, Maria tidak ubah seperti anak dara. Namun hakikatnya tahun ini, pemilik nama sebenar Maria Faridah Atienza itu sudah menjangkau usia 45 tahun.

Tersipu malu saat dipuji, ibu kepada Mizan Ashley, 17, itu yang sudah menjanda lebih 10 tahun tidak menolak andai dia ditemukan jodoh dengan lelaki lebih muda atau lebih tua daripadanya.

Kira-kira sedekad wanita ini menjalani kehidupan sebagai ibu tunggal. Tempoh berkenaan bukan dilaluinya dengan begitu saja, namun banyak sekali pengalaman dikutip oleh Maria Farida, yang nyata mematangkan dirinya sebagai insan.

Biarpun bersendirian, pelakon ini gagah melayari kehidupan tanpa lelaki bergelar suami di sisi. Sedikit pun semangatnya tidak patah, apatah lagi dalam usaha membesarkan anak tunggalnya, Mizan Ashley, 17.

Meskipun begitu, jauh di lubuk hati naluri wanitanya tetap terusik. Walaupun mampu hidup sendirian bersama buah hati pengarang jantungnya itu, rasa dahagakan kasih sayang seorang lelaki berpangkat suami tetapi dirasakan wanita jelita ini.


09 July 2014

Isteri Awie Dituduh Curi Wang RM250 Ribu??

Awie bersama isterinya,  Rozana Misbun



KUALA LUMPUR, 9 JULAI 2014: Dakwaan yang mengatakan bahawa bekas model, Rozana Misbun, 36, telah dibelasah teruk oleh vokalis Wings, Awie yang juga suaminya sehingga mengalami kecederaan yang serius di muka dan badan telah meninggalkan tandatanya buat semua pihak.

Lebih-lebih lagi setelah Awie dilaporkan mengaku tidak bersalah di atas dakwaan tersebut di Mahkamah Majistret Ampang pada 4 Julai lalu.

Malah, dalam pengakuan eksklusifnya kepada Studio H, Awie atau nama sebenarnya, Azhar Othman, 46, beranggapan bahawa apa yang berlaku semua ini adalah satu hikmah daripada Allah SWT.

Lali dengan anggapan masyarakat yang sudah melabelkan 'jahat', namun dia dia juga memohon agar masyarakat jangan mengadili manusia selagi tiada kepastian yang nyata dan cerita yang sebenarnya.

Apapun dalam sebuah blog, seorang penulis yang hanya menamakan dirinya sebagai Sangkalajari9, telah memuatnaik kisah Rozana Misbun susulan daripada insiden belasah itu.

Malah dalam posting ini, Sangkalajari9 telah menjelaskan beberapa isu mengaitkan Rozana tentang ketiadaan sijil nikah, larangan berjumpa anak serta tuduhan yang mengatakan dia mencuri duit Awie.

Berikut adalah posting Sangkalajari9 yang tidak diketahui siapa sebenar penulisnya: -
Mungkin ramai yang tidak tahu apa kejadian sebenar yang menimpa isteri artis terkenal yang baru baru ini gambar keadaan beliau dibelash oleh suaminya tersebar luas di dalam facebook.

Bagi mengelakkan pelbagai spekulasi yang tidak bertanggungjawab dari terus bertiup kencang, pihak keluarga Rozana mengesahkan bahawa sememangnya beliau telah dipukul.

Setelah ditahan di hospital bagi mendapatkan rawatan dan dibenarkan keluar, Rozana kini berada dibawah jagaan serta pemerhatian keluarga selain diberi perlindungan polis.

Pihak keluarga beliau memohon agar orang ramai tidak terus-terusan menyebarkan dakyah palsu yang boleh mengganggu-gugat proses penghakiman yang sedang berlangsung ketika ini sekaligus memburukkan lagi keadaan psikologi dan emosi Rozana yang masih lagi dalam keadaan trauma; yang kini dalam kesedihan kerana telah disekat dari berjumpa mahupun berhubung menerusi telefon dengan anak-anaknya iaitu Putra Ahmad Merrah, 7, Putra Ahmad Rezzki, 6 dan Putri Qasseh Antasha , 4 tahun, sejak beberapa minggu yang lalu.

Walau pun begitu, pihak keluarga Rozana masih percaya pada undang-undang di negara ini dan di bulan Ramadhan yang barakah ini, keluarga beliau akan terus medoakan keadilan untuk Rozana Misbun. Kepada mereka yang bersimpati dan memahami situasi getir yang harus didepani keluarga beliau ketika ini, keluarga Rozana mengucapkan jutaan terima kasih.



Gambar Awie dan Rozana Misbun semasa bernikah di Thailand.


Surat nikah tidak berdaftar

Pihak keluarga Rozana kini dikatakan menghadapi kesukaran dalam mendapatkan salinan sijil nikah Rozana Misbun dan Ahmad Azhar Othman (Awie) yang dipercayai dikeluarkan oleh Majlis Agama Islam Songkhla (MAIS) bertarikh 20 Jun 2005.

Segala usaha yang telah dilakukan akhirnya menemui jalan buntu berikutan MAIS yang dikatakan tidak mempunyai sistem pengkomputeran itu membayangkan kesukaran untuk mengesan sijil berkenaan.

Lebih memburukkan lagi keadaan, menurut sumber yang layak dipercayai, banyak dokumen yang hilang apabila mereka berpindah ke pejabat sekarang beberapa tahun yang lalu. Justeru keluarga Rozana memohon campur tangan dari pihak Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga Dan Masyarakat Malaysia selain Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan bagi membolehkan surat nikah asli dapat diperolehi dan dikenal pasti kesahihannya.

Ini adalah kerana, tanpa surat nikah yang dikeluarkan oleh MAIS serta pengesahan dari Konsulat Malaysia di Songkhla, Thailand, pernikahan tersebut tidak dapat didaftarkan di Malaysia dan ini mengakibatkan peguam yang dilantik bagi mewakili Rozana tidak dapat berbuat apa-apa.

Buat masa sekarang, hasrat bagi memohon Interim Custody (hak penjagaan sementara) terhadap Putra Ahmad Merrah, Putra Ahmad Rezzki dan Putri Qasseh Antasha terbantut di tengah jalan.

Manakala dalam konteks pendaftaran bagi Sijil Kelahiran bagi ketiga-tiga anak mereka pula, keluarga beliau turut meminta jasa baik Jabatan Pandaftaran Negara dalam menangani permasalahan baru yang berbangkit dimana Nombor Daftar Kahwin yang digunapakai di dalam Sijil Kelahiran anak-anak itu terbukti dari sindiket palsu.

Larangan berjumpa anak

Awie dikatakan telah menghantar satu surat arahan kepada Adni Islamic International School, Taman Melawati dan Smart Reader, Ukay Perdana pada 21 Jun 2014 yang melarang Rozana dari berhubung samada menerusi telefon atau berjumpa dengan anak-anak mereka di sekolah-sekolah terbabit.

Bagaimana mungkin pihak sekolah membenarkan perkara ini berlaku? Mengikut undang-undang kekeluargaan, surat larangan untuk berjumpa ibu atau bapa hanya sah diperakui dengan adanya perintah mahkamah.

Ibubapa yang berdepan dengan masalah rumahtangga tidak wajar menjadikan anak-anak sebagai mangsa yang pastinya memberi impak negatif kepada emosi serta psikologi mereka.

Lebih-lebih lagi Putra Ahmad Merrah, Putra Ahmad Rezzki dan Putri Qasseh Antasha masih kecil dan amat memerlukan kasih sayang serta perhatian dari seorang ibu.

Memisahkan anak-anak yang tidak berdosa ini dari ibu yang mengandung, melahir dan membesarkan mereka dari sebesar telapak tangan, sesungguhnya satu perbuatan yang tidak berperikemanusiaan.

Jabatan Kebajikan Masyarakat yang sebelum ini telah bekerjasama dengan PDRM dalam meluluskan Interim Protection Order (perlindungan sementara) terhadap Rozana, diharap dapat juga berbuat demikian sekali lagi bagi memastikan keselamatan serta kebajikan ketiga-tiga beradik itu terpelihara.

Kutukan terhadap Rozana

Satu jari yang menuding orang lain, sembilan jari yang lain menuding diri sendiri. Apa jua kata hentaman dan nista yang dilemparkan terhadap Rozana, bagi keluarga beliau ianya tidak lebih dari bersifat 'character assassination' atau 'pembunuhan karakter' dalam usaha untuk mencemarkan integriti Rozana sebagai seorang wanita; baik sebagai isteri mahupun ibu. Jadi apa perlunya keluarga beliaunmembazirkan masa dan tenaga dalam memberi perhatian terhadap sebarang pertuduhan mala fide(berniat jahat) itu?

Wang yang didakwa dicuri oleh Rozana yang kononnya berjumlah RM250,000.00 rupa rupanya diperuntukkan sebagai nafkah anak-anak dan isteri serta belanja keperluan rumah selama beberapa tahun kebelakangan ini.

Duit itu jugalah yang terpaksa dikeluarkan oleh Rozana dari masa ke semasa bagi menampung perniagaan kelab malam milik suaminya itu yang beroperasi di Ipoh.

Apa buktinya Rozana mencuri? Itu akaun peribadinya; dia tidak mencuri kad ATM sesiapa jauh sekali kata kunci bagi mengeluarkan duit secara penipuan dari akaun pihak ketiga.

Jadi, atas kapasiti apa tuduhan 'mencuri' dilemparkan kepada Rozana? Adakah ianya semata-mata bertujuan untuk menghalalkan perbuatan mengaib serta memukul Rozana tanpa belas kasihan? Satu perkara yang harus diingat, keadilan dan perlaksanaan undang-undang adalah didasari fakta, bukannya emosi.

Dua persoalan yang patut kita renungkan bersama:

1) Apakah wujud istilah 'curi' dalam harta sepencarian?

2) Andai pengorbanan seorang isteri yang mengorbankan seluruh jiwa, masa, tenaga serta usia mudanya demi keharmonian rumahtangga... serta sebagai ibu yang mengandung, melahir dan membesarkan anak itu boleh diukur dengan wang ringgit: Berapakah nilainya?

Walau apa pun, itu lah nasib Rozana yang kini melalui pelbagai rintangan dan halangan.




Kredit: murai.com.my

Follow us

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Share It