Emma Maembong Terkejut Kerana Bakal Disaman Oleh Syarikat Pengurusannya

Sunday, June 01, 2014 by



Pelakon cantik Emma Maembong terkejut apabila mendengar laporan media baru-baru ini yang dia bakal dikenakan tindakan saman oleh syarikat pengurusannya, Wire Fame Entertainment (WFE) atas dakwaan Emma dikatakan melanggar kontrak apabila menerima tawaran berlakon telefilem "Bintang Hati" yang menjalani penggambaran awal Mei lalu tanpa pengetahuan WFE.

Mengulas mengenai kenyataan tersebut kekasih kepada pelakon dan pelawak Zizan Razak ini berkata, sejujurnya dia tidak tahu punca sebenar mengapa dia perlu dikenakan tindakan sebegitu. Sedangkan selama ini dia tidak mempunyai apa-apa masalah dengan pihak pengurusan apatah lagi melanggar kontrak.

Malahan memandang kontraknya bersama syarikat berkenaan telah tamat Mac lalu, namun sebelum itu Emma ada berbincang mengenai beberapa perkara dan mereka mencapai kata sepakat.

"Pihak pengurusan ada berjumpa dengan saya. Mereka kata, walaupun kontrak saya tamat pada Mac 2014 tetapi saya masih lagi berada di bawah pengurusan mereka memandangkan ada beberapa kontrak iaitu dari segi sebagai duta untuk beberapa jenama akan tamat dalam masa tiga bulan lagi.

"Justeru mereka mencadangkan pada saya, bawa hal tentang kerjaya lakonan saya, mereka serahkan pada saya untuk uruskan sendiri. Sementara mengenai hal sebagai duta untuk beberapa produk yang saya wakili, mereka akan uruskan sehingga kontrak saya dengan produk-produk berkenaan tamat. Atas perbincangan mulut ke mulut, pihak pengurusan dan saya bersetuju.

"Jadi bila ada pihak produksi yang menelefon saya dan menawarkan saya berlakon, saya yang membuat keputusan. Sebelum itu saya ada bertanya juga pada produksi tersebut dari mana mereka dapat nombor saya. Pihak produksi memberitahu pengurusan saya yang memberikan nombor telefon saya pada mereka.

"Bererti memang mereka mahu saya uruskan sendiri kerjaya lakonan saya. Kenapa pula tiba-tiba hendak dakwa saya langgar kontrak? Saya tak amil job dalam diam", jelasnya dengan panjang lebar ketika ditemui pada majlis pelantikannya sebagai duta Per'l, bertempat di hotel Majestic, Kuala Lumpur, semalam.



Tambah Emma atau nama sebenarnya Fatimah Rohani Ismail Maembong, dia agak terkilan kerana pada perbincangan tempoh hari, kedua-dua pihak telah bersetuju.

Lain pula cerita apabila sekitar beberapa minggu lalu dia menerima notis daripada WFE yangg memaklumkan bahawa kontraknya telah ditamatkan. Bingung dengan kehadiran notis tersebut namun kata gadis kacukan Melayu-Scotland ini, dia sememangnya mahu berjumpa dengan pengurusannya dan bertanyakan apa sebenarnya kesalahan yang telah dilakukannya.

"Baru-baru ini saya ada terima notis kontrak saya ditamatkan. Setahu saya meang kontrak saya sudah tamat Mac lalu. Saya kurang jelas dengan notis tersebut. Saya memang nak berjumpa pihak pengurusan dan bertanya pada mereka apa sebenarnya salah saya. Tapi saya tak tahu lagi bila saya ada kesempatan berjumpa mereka. Saya tunggu juga mereka datang jumpa saya", ujarnya.

Berkenaan hal saman itu, Emma sejujurnya tidak bersedia untuk berdepan dengan kes tersebut kerana baginya tiada apa yang perlu dilawankan. Namun dia berharap perkara ini dapat diselesaikan secara baik sebelum dia betul-betul melangka keluar dari syarikat yang melonjakkan nama dan popularitinya sejak dari aeal dia bergelar pelakon.

"Setakat ini tiada pula apa-apa surat saman yang saya terima. Sebenarnya saya tak bersedia apa-apa pun untuk berdepan dengan saman tersebut kerana tiada apa yang perlu dilawankan. Mungkin salah saya juga sebab semasa persetujuan ketika pertemuan saya tempoh hari itu, kami tiada apa-apa black & white kerana saya percaya mereka. Dan mungkin mereka ada kontrak awal saya, dan di situ mereka menang.

"Tapi apapun, saya sayang WFE sebab kerjaya saya bermula dari situ. Mereka sudah seperti keluarga saya. Tak dinafi sepanjang berada di bawah pengurusan syarikat itu pernah juga saya melakukan kesilapan tetapi setelah ditegur, saya cuba perbaiki. Saya pun tidak faham kenapa tiba-tiba jadi lain pula. Dulu kata susah senang bersama, we're like sisters. Di Instagram siap kononnya #matisamasama lah... sekarang #foreveralone", tutur Emma dengan nada sinis.


- mD

0 comments:

Post a Comment

<> Sila tinggalkan komen dan pendapat anda.TQ

<> Untuk sebarang pertanyaan,cadangan,kritikan,perkongsian berita artis dan pengiklanan.sila email ke: gosipsensasi@yahoo.com