Aidil Batal Cerai, Minta Rita Rudaini Kembali Taat

Thursday, May 17, 2012 by
Wajah terbaru Rita Rudaini ketika hadir ke Mahkamah Rendah Syariah Shah Alam, pada Khamis.


“Dia tuntut saya supaya kembali taat? Haa...?! Memang betul-betul kelakar. Saya tergelak dengar tuntutan dia. Selama ini siapa yang tidak taat? Saya menjalankan tugas sebagai isteri dengan baik untuk dia dan anak-anak. Saya juga tidak pernah lari atau keluar dari rumah tetapi dia yang buat (keluar rumah) senyap-senyap dan tinggalkan saya dengan dua orang anak bersendirian. Saya nak tanya sekarang, siapa yang lari dari pada rumah? Dia bermimpi ker apa? Dia waras ker tidak?", ujar Rita Rudaini dengan nada bengang tatkala diminta mengulas mengenai keputusan suaminya itu yang menarik semula permohonan penceraian ketika berlangsungnya prosiding sebutan kali kedua, di Mahkamah Rendah Syariah  Daerah Petaling, Shah Alam petang semalam.

Ditanya mengenai pemintaan Aidil yang mahukan dia berpindah rumah atas alasan tidak perlu membayar sewa, ini jawab Rita,

Dia minta saya pindah kat rumah dia di USJ, nampak sangat sekarang ni dia yang keluar dari rumah (di Damansara). Rumah kelamin dia kat Damansara, dia naksaya pindah di USJ. Ni siapa yang kembali taat ni?? Dia yang patut balik ke rumah kelamin dia",

"Kalau dia kata tak perlu bayar sewa, ooo... dia berkira rupanya? Kedekut sangat ker dia...? Sewa rumah tu 3000 sebulan. Kami kongsi bayar, separuh-separuh. Segala perbelanjaan dalam rumah tu, kami kongsi. Bukan dia sorang yang tanggung. Saya tak tahulah dia ni... kedekut sangat ker apa...? Sebab itu, nafkah isteri dengan anak pun dia tak kasi",

Selain itu Rita juga turut menafikan dakwaan Aidil mengatakan pelakon itu menafikan haknya sebagai bapa kepada dua anak mereka. Kata Aidil kononnya Rita tidak membenarkan dia melawat anak-anak serta meminta dia memulangkan access card rumah mereka.

"Bohong! Sebelum ni saya memang ambil kad tu tapi dia tetap boleh masuk. Sebab kalau dia bagitau saya dia nak datang, saya akan beritahu pengawal keselamatan untuk benarkan dia masuk. So dia boleh masuk malah dia dah masuk dah pun. Takder masalah pun... Jangan salahkan access card pulak... Saya tak paham lah dia ni, cakap macam kartun!",

"Dia tak dapat jumpa anak? Kenapa dia tak dapat jumpa, sebab dia tak datang... Saya kata padanya, nak tengok anak, datang lah. Memang saya kata padanya kalau nak datang biar masa saya ada rumah sebab saya pergi shooting, saya bawa anak-anak saya. Jadi kalau dia datang, kami takder, dia nak tengok apa, pintu?"

"Sepanjang dia keluar rumah, hanya sekali saja dia beri duit untuk perbelajaan susu anak sebanyak RM1500. Itu saja. Sedangkan dia tahu perbelanjaan untuk Rayyan dan Arjuna lebih dari itu. Selama ini, pakaian anak-anak saya yang belikan. Jadi jangan cakap saya menafikan hak dia sebagai ayah, sebab samapai sekarang dia tak ambil kisah tentang segala keperluan anak-anak",

Tatkala di tanya adakah dia akan berbaik semula, tegas Rita walau apapun yang terjadi dia tetap akan terus berjuang mempertahankan hak anak-anak dan haknya sebagai seorang isteri.

"Saya tak kan biarkan kami anak beranak ditindas macam ni. Dia ada ambil tahu tak saya yang bayar peguam, saya yang bayar sewa rumah, saya yang bagi anak-anak saya makan selama hampir lima bulan dia tinggalkan kami. Saya bukan nak main tarik tali. Saya cuma pertahankan hak saya dan anak-anak. Tak kan dia sewenang-wenangnya tinggalkan saya dan anak-anak macam sampah",

Lebih membuatkan Rita panas hati, Aidil tidak pernah berbincang secara berdua tentang permasalahan mereka ini termasuklah soal mahu bercerai juga mahu berbaik semula.

"Saya cuma minta, jika dia betul-betul sedar dan ikhlas, saya minta dia matang. Saya tak perlukan lelaki yang duit banyak. Saya mahu suami yang ada pendirian, yang boleh jadi pelindung dam pembimbing sya dan anak-anak", ujar Rita.

Oleh Farahanim Rahim