Bekas kekasih saman Shakira, tuntut RM300 juta

Thursday, April 11, 2013 by
Shakira (kanan) bersama bekas kekasihnya, Antonio de la Rua

 

BINTANG pop Colombia Shakira disaman RM300 juta oleh bekas teman lelakinya, yang pernah menjadi pengurus perniagaannya selama enam tahun.

Antonio de la Rua menuntut bahawa dia adalah 'arkitek utama' perancangan perniagaan yang membuatkan penyanyi itu mencapai status bintang global.

Dia memohon agar mahkamah mengeluarkan satu perintah ke atas Shakhir menyerahkan 'bahagian perkongsian keuntungan lalu dan masa depan,' menurut kertas yang difailkan di New York.

Shakira pula menyaman de la Rua atas penyelewengan dana.

Kes undang-undang Shakira itu, yang difailkan di Bahamas Oktober lalu menuduh de la Rua membayar sendiri bonus yang tidak dibenarkan dan menggunakan dana dari perkongsian perniagaan mereka untuk membayar perbelanjaan peribadi.

Namun, de la Rua menafikan dakwaan tersebut.

Pasangan itu bertemu pada 2000 sejurus selepas de la Rua menguruskan kempen ayahnya, Fernando untuk menjadi Presiden Argentina.

Memandangkan mereka terlibat dalam hubungan romantik, de la Rua kerap menyertai Shakira dalam pelancongan dunia pertama penyanyi itu - The Tour Of The Mongoose.

Dalam tuntutannya, de la Rua menerangkan bagaimana bintang itu 'terkejut' apabila mengetahui jelajah itu telah mengalami 'kerugian'.

Berita itu menyebabkan tekanan emosi yang melampau dan mengganggu keupayaan untuk tidur dan melakukan persembahan.

Pengurusnya ketika itu dipecat dan diambil alih oleh de la Rua.

Mereka bersetuju de la Rua akan berhak untuk berkongsi keuntungan dari muzik dan usaha perniagaan dalam pertukaran untuk sumbangan perniagaan beliau dan kemahiran pemasaran, pengetahuan dan kepakarannya.

Kertas mahkamah de la Rua mengakui bahawa perkongsian itu, yang bermula pada 2004, hanya berdasarkan perjanjian lisan.

Kertas mahkamah itu menambah: "Gabungan perniagaan dan pemasaran de la Rua dengan bakat seni defendan, kecantikan dan rayuan seks berjaya dalam menggerakkan nilai perkongsian juah melebihi sama ada sebelum ini telah dicapai atau dipercayai mungkin."

Apabila pasangan ini berpisah pada 2010, Shakira mengumumkan dengan menekankan "kami tetap menjadi pasangan dalam perniagaan kami dan kehidupan profesional."

Tetapi setahun kemudian, pada Oktober 2011, bintang pop ini mengarahkan peguamnya untuk menamatkan de la Rua, seolah-olah dia adalah seorang pekerja semata-mata, dakwa kertas undang-undang tersebut.

De la Rua berkata, dia tidak menerima bahagiannya sejak itu dan dia menuntut bayaran tidak kurang dari RM 300 juta.

Bintang itu sedang menanti kelahiran anak pertamanya.